Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Amerykańska konku...
O nauce instytucj...
Powracająca fala ...
Inna prawda o ucz...
Urodzaj na Akadem...
Darmowy program a...
Jasełka akademick...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 10


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Gorący temat: Edukacja wyższa jako bastion socjalizmu
 Gorący temat: Edukacja wyższa jako bastion socjalizmu


Punkt wyjścia tekst -

Jak wyrugować socjalizm z polskich uczelni?

prof. Krzysztof Rybiński|- biznes.pl 14.09.2012


Od oficjalnego upadku socjalizmu w Polsce minęło ponad 20 lat. Ale bastiony socjalizmu pozostały, w niektórych obszarach nawet powiększają swój stan posiadania, w innych opierają się skutecznie  procesowi zmian

…. Pomimo regulacji prawnych, łamiących konstytucję i jawnie dyskryminujących sektor prywatny, od żłobków po wyższe uczelnie, liczba zatrudnionych w jednostkach prywatnych w sektorze edukacji rośnie. Ale liczba zatrudnionych w jednostkach publicznych wzrosła bardziej, co pokazuje, że patologiczne regulacje oraz naciski dobrze zorganizowanych grup interesu skutecznie blokują rozwój sektora prywatnego w edukacji.  Efekty socjalizmu w edukacji widać coraz bardziej, szczególnie na uczelniach wyższych…

…w przypadku wielu polskich uczelni, umysły studentów często są wypełniane starą, niepotrzebną wiedzą i potem mają problemy, żeby odnaleźć się na rynku pracy. To pokazuje też najnowsza Diagnoza społeczna, według której premia na rynku pracy za tytuł magistra w minionych latach systematycznie spadała, a w sektorze publicznym już jej nie ma. Czyli pięcioletnia inwestycja w edukację wyższą młodego człowieka w Polsce znika, i ci młodzi ludzie z polskim wykształceniem wyższym zarabiają już niewiele więcej niż ich rówieśnicy, którzy nie mają takiego wykształcenia…

..Te patologie mamy właśnie dlatego, że edukacja wyższa pozostała bastionem socjalizmu........



….Na polskich państwowych uczelniach socjalizm działa tak samo. Ustala się parametry, na przykład liczbę punktów z publikacji naukowych. W odpowiedzi socjalistyczne uczelnie publiczne uczelnie tworzą tony bezwartościowych publikacji, publikując nawzajem w swoich uczelnianych wydawnictwach które nic nie wnoszą i których nikt nie czyta, ale punkty mają i mogą udawać że cel został osiągnięty. Często wystarczy wysłać byle co, zapłacić kilkaset złotych wpisowego na konferencję w Konferencjowie Dolnym, nawet nie trzeba tam jechać i 9 punktów ministerialnych uzyskane.  W ten sposób podtrzymujemy socjalistyczną fikcję na wyższych uczelniach publicznych, produkujemy makulaturę którą nazywa się badaniami naukowymi. Szkoda lasów. Bo prace naukowe wysokiej jakości publikuje się w prestiżowym międzynarodowych pismach naukowych, albo nie publikuje się wcale, tylko wdraża wyniki i zarabia na tym duże pieniądze…..Na wielu uczelniach wyższych wiele przedmiotów wstawia się do programu zajęć nie dlatego, że będą potrzebne młodym ludziom, ale dlatego żeby dany profesor miał czego uczyć. Pieniądze idą nie na te uczelnie które mają najlepsze wyniki kształcenia, mierzone sukcesami absolwentów, ale tam gdzie jest najsilniejszy lobbing grup nacisku. I dopóki nie zmienimy zasad finansowania uczelni wyższych, degrengolada będzie postępowała……Publiczne pieniądze powinny płynąć przede wszystkim do tych uczelni, które mają wysokie wskaźniki jakości. Gdyby proponowane przeze mnie rynkowe miary jakości zastąpiły obecne socjalistyczne wskaźniki, i gdyby finansowanie zostało oparte na tych miarach, wówczas byłaby szansa na radykalną poprawę jakości kształcenia i na szybszy rozwój gospodarczo-społeczny Polski. Ale podjęcie takich decyzji przez rząd i Sejm wymaga odwagi przeciwstawienia się silnemu lobby uczelni publicznych, które bronią swoich przywilejów w jednym z ostatnich bastionów socjalizmu w Polsce.
nfa2010 | 15.09.2012 nfa.pl |
BLOGI
Józef Wieczorek
Publikacje NFA
DROGI I BEZDROŻA NAUKI W POLSCE
MEDIATOR AKADEMICKI
Etyka i Patologie
Patologie akademickie pod lupą NFA
Patologie akademickie po reformach
Kryzys uniwersytetu w ujęciu polemicznym z Prof. Piotrem Sztompką
Wielki Jubileusz Uniwersytetu Jagiellońskiego A.D. 2014
Konstytucja RP
Rozdzial II WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA
Art. 54.
1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji
Humor akademicki
Ankieta

aktualnie nie jest prowadzona żadna ankieta

Partnerzy


Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej






Kalendarz
Marzec
Nd Pn Wt Sr Cz Pt So
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.025 | powered by jPORTAL 2