Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Amerykańska konku...
O nauce instytucj...
Inna prawda o ucz...
Powracająca fala ...
Urodzaj na Akadem...
Darmowy program a...
Jasełka akademick...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 115


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Artykuły > Varia > Uczelnia bez nauczania?

Maciej Panczykowski

 

Uczelnia bez nauczania?

W wydaniu „Wiadomości” z dnia 13 maja 2009 roku Rektor Uniwersytetu Warszawskiego, Pani Katarzyna Chałasińska-Macukow była łaskawa wypowiedzieć zdanie o takim znaczeniu:

Nauczyciele nie są od tego, by uczyć, ale od tego, by stwarzać studentom warunki do samodzielnej nauki.

Bardzo zdumiewające jest to zdanie, gdyż wiadomo już co najmniej od Starożytności, że nauczyciel powinien przekazywać uczniowi wiedzę (w końcu od tego jest i za to pobiera wynagrodzenie), choć uczeń powinien też starać się samodzielnie powtarzać i przetwarzać przekazany materiał.

Myślę, że zgodzi się ze mną każda osoba mająca wiedzę (przygotowanie) pedagogiczne.

Niezależność, autonomia uniwersytetu jest, według mnie, bardzo dużą zaletą. Chodzi również o niezależność od szkodliwych i już skompromitowanych ideologii (np. od ideologii neoliberalnej).

Z przykrością zauważam w wypowiedzi Pani Rektor wpływy neoliberalne, które, przeniesione na edukację, mają przekonać, że nauczyciel (tak jak państwo) jest zbędny, a student funkcjonuje niczym samowystarczalna firma.

Tylko wtedy po co państwowa uczelnia? Po to, aby w 100% finansować prywatne folwarki naukowych gwiazd PRL-u?

Poza tym, uważam, że brak nauczycielskich wpływów dyscyplinujących niechybnie spowoduje kryzys moralny w grupie nabuzowanych, młodych ludzi.

Wiedza o potrzebach rozwijających się młodych ludzi jest według mnie dużo ważniejsza niż ideologia (nawet modna) wygodnie dorabiana albo do po-peerolwskiego braku kompetencji albo po prostu do niechciejstwa. Dorabianie ideologii odczytuję w ten sposób: nie uczę nie dlatego, że nie potrafię lub mi się nie chce, ale dlatego, że już jestem na anglosaskim Zachodzie.

Nie należy jednak mylić nowoczesności z degeneracją. Degenerację definiuję jako odejście od początkowych założeń. Na początku nauczyciel uczył. I na Zachodzie nauczyciel uczy. Nowocześnie.

Maciej Panczykowski – były student UW

nfa.pl

© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.03 | powered by jPORTAL 2