Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Amerykańska konku...
O nauce instytucj...
Inna prawda o ucz...
Powracająca fala ...
Urodzaj na Akadem...
Darmowy program a...
Jasełka akademick...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 117


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Artykuły > Varia > Nie bądźmy dumni z naszego zaścianka
Ewa Kostarczyk

Nie bądźmy dumni z naszego zaścianka

Wspólczesne polskie uczelnie - dziedzictwo lat PRL’u nie nadążają za wyzwaniami współczesnego świata: ani kadrowo, ani organizacyjnie ani też merytorycznie. Świadczą o tym liczne skargi studentów, nauczycieli akademickich oraz niemal codziennie opisywane w mediach afery spowodowane patologiami życia akademickiego.
Wszelkie próby zreformowania szkolnictwa wyższego sprowadzają się do mało istotnych zabiegów kosmetycznych. Grono akademickich starych wyjadaczy chleba strzeże swojego pastwiska kierując się zasadą: nie ważne czy żyzne byle moje. Wychowani w duchu konformizmu oraz poczucia bezradności nauczyciele akademiccy oraz naukowcy nie mają śmiałości wystąpić czynnie i tłumnie przeciwko swoim zwierzchnikom w gronostajach. Niektórzy z nich bowiem już się szykują do tytułów i zaszczytów, inni dopiero weszli w przyjemny acz mało krytyczny okres olśnienia wiedzą a jeszcze innym po prostu żal stracić co miesięcznego wpływu 2000 PLN.
Sytuacja nauki i szkolnictwa wyższego jest sytuacją dramatycznie patową, co koniunkturalnie wykorzystują środowiska decydenckie dla zabezpieczania własnych interesów.

Cel przeprowadzanych zmian gubi się w potoku nieistotnych poprawek do ustawy, nieadekwatnych do zmieniającej się rzeczywistości geopolitycznej oraz szybko następujących zmian cywilizacyjnych.
Prace nad nowelizacją ustawy trwają od początku lat 90-tych.
W ciągu kilkunastu lat tak Polska jak i cały cywilizowany świat zmienił się bardziej niż w ciągu poprzedzającego ten okres półwiecza. Przeżywamy intensywny skok cywilizacyjny, którego rezultatem jest społeczeństwo wiedzy funkcjonującej ponadnarodowo, wiedzy globalnej. Tego procesu nikt nie jest w stanie powstrzymać i zahamować. Nikt też nie będzie w stanie ukryć braku własnej wiedzy oraz kompetencji. Nie pomogą tytuły, znajomości ani belwederskie nobilitacje.



strony: [1] [2]
nfa.pl

© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.03 | powered by jPORTAL 2