Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Darmowy program a...
Amerykańska konku...
Inna prawda o ucz...
Powracająca fala ...
O nauce instytucj...
Jasełka akademick...
Urodzaj na Akadem...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 6


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Artykuły > Lustracja w nauce i edukacji > Niegodny bunt wykształciuchów
Ewa Kostarczyk

Niegodny bunt wykształciuchów



Zaroiło się w mediach od wyzywania się od głupków, kretynów oraz unoszenia się ugodzonych w swoim poczuciu honoru wykształciuchów. Nie po raz pierwszy w powojennej historii polskiej inteligencji pojawiają się trudności w krytycznej ocenie rzeczywistości oraz umiejętności odniesienia tej rzeczywistości do szerokiego kontekstu funkcjonowania szkolnictwa wyższego i nauki. Rzecz znamienna, iż intelektualistom, skądinąd sprawnym werbalnie, zaczyna brakować słów i zaczynają odsłaniać swoje skłonności do prymitywnych potyczek słownych…
Podstawowym zadaniem nauczyciela akademickiego jest zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia. Wśród wydarzeń historycznych trudno znaleźć grupowe wystąpienie polskich akademików w sprawie doskonalenia zawodu nauczyciela akademickiego, postulaty co do standardów nauczania czy chociażby manifest wobec obniżającego się stopniowo poziomu nauczania. Walkę o standardy polskich prac naukowych kontynuuje od lat w pojedynkę i na własny koszt, freelancer dr Marek Wroński. Poważne problemy współczesnego systemu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce oraz reprezentujących go niekomunikujących się ze środowiskiem akademickim przedstawicieli, którzy obradują aktualnie w luksusowych warunkach w Krynicy podejmuje od 2,5 roku Niezależne Forum Akademickie założone przez dr Józefa Wieczorka. NFA działa jedynie dzięki aktywności wolnych strzelców i datkom zainteresowanych powrotem do kraju naukowców z całego świata. Walce NFA o standardy i należyte miejsce w edukacji oraz nauce światowej zamiast zainteresowania jej reprezentantów i decydentów oraz zapewnienia należytego miejsca w ramach ogólnokrajowej debaty czy pomoc finansową, towarzyszy od lat ostracyzm. Osoby związane z NFA albo od lat wypowiadają się anonimowo, albo kładą na szalę własną karierę zawodową jeśli podejmą ryzyko jawnych wypowiedzi.
Gdy tymczasem stadne wystąpienia wykształciuchów sięgając pamięcią wstecz: to poza obaleniem komunizmu przy pomocy rąk robotników, sprzeciwu wobec wprowadzania kontrolowanego czasu pracy (podczas stanu wojennego), sprzeciwu wobec uszczuplenia dochodów (2006), to walka o nietykalność honoru. Historycznie rzecz biorąc, jeśli wykształciuch zawalczy to zawsze są to imponderabilia lub własna skóra, lecz zawartość pięknie oprawiona w romantyczno-postkomunistyczną michnikowszczyznę: honor, wartości, legalizm, prawo, szczytne intencje, bronić człowieka, nie krzywdzić bliźniego, każdy naszym bratem, bóg honor i ojczyzna.
Zbuntowane gwiazdy dziennikarstwa polskiego z tytułami magistra, a posiadające znikomą wiedzę na temat mankamentów polskiego szkolnictwa wyższego i nauki bronią upadającego honoru polskiego wykształciucha - jak swego własnego. Status wybitnego dziennikarza, a w dodatku zasłużonego w stanie wojennym, nie zobowiązuje ich do żadnego obiektywizmu i mogą sobie pozwolić na luki pamięciowe dotyczące niskiej pozycji uniwersytetów polskich w rankingach światowych, braku widocznych osiągnięć naukowych oraz wyjaławianiu elit intelektualnych przez szeroką emigrację wykształconych osób, które tylko w zagranicznych instytucjach naukowych mają szanse na intelektualny rozwój.



strony: [1] [2]
nfa.pl

© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.358 | powered by jPORTAL 2