Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Amerykańska konku...
O nauce instytucj...
Inna prawda o ucz...
Powracająca fala ...
Urodzaj na Akadem...
Darmowy program a...
Jasełka akademick...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 130


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Artykuły > Perspektywy nauki i szkolnictwa wyższego > Głos Niezależnego Forum Akademickiego na I Forum PSRP 'Przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce'
Głos Niezależnego Forum Akademickiego www.nfa.pl na I Forum PSRP 'Przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce'

NFA jako platforma niezależnej opinii środowiska akademickiego z zadowoleniem wita podjęcie przez studentów problemu przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce. Najwyższy czas aby z tym problemem zmierzyli się sami studenci, bez których w sposób oczywisty szkolnictwo wyższe istnieć nie może.
Studenci w murach uczelni przebywają co prawda jedynie kilka lat, ale to ze studentów rekrutują się przyszłe kadry nauczycieli akademickich i pracownicy różnych resortów a niestety także niemałe rzesze bezrobotnych z dyplomem wyższej uczelni w kieszeni.
Jak wykazały prace nad nową ustawą o szkolnictwie wyższym dominujący głos w tworzeniu prawa mają rektorzy uczelni, stąd ich nadreprezentacja w systemie szkolnictwa wyższego zapewniona zapisami prawnymi. Niestety rektorzy, szczególnie rektorzy szkół państwowych stanowią w obecnych kręgach decyzyjnych grupę zachowawczą i niechętną rzeczywistym zmianom systemowym stąd nowa ustawa głównie petryfikuje obecny, osobliwy i mało wydajny system szkolnictwa wyższego. Jest uzasadniona obawa, że po wprowadzeniu tej ustawy w życie potencjał intelektualny młodych Polaków będzie nadal marnowany a Polska będzie nadal na peryferiach akademickiej Europy.

W Polsce wiele kierunków tworzy się tylko po to aby dać możliwości dodatkowego zatrudnienia dla nierzadko i tak wieloetatowej utytułowanej kadry akademickiej bez uwzględnienia potrzeb rynku, bez troski o dalszy los absolwenta.
Studenci sami już się zorientowali, że sam dyplom nie daje pracy, że dyplomy są zróżnicowane i wiele z nich ma małą wartość lub wręcz jest bez wartości rynkowej. Sami studenci mają prawo a nawet obowiązek walczyć o to aby jakość nauczania była odpowiednia do ich potrzeb, do potrzeb rynku, do ceny jaką płacą za nauczanie.
Studenci mogę odegrać istotną rolę w zmniejszeniu patologii polskiego szkolnictwa wyższego.
Niż demograficzny wymusza walkę o studenta. Uczelnie oferujące studia niskiej jakości, o słabej kadrze, wystawiające dyplomy bez wartości - powinny upadać.
Studenci płacą za studia, bo tak naprawdę nie ma studiów bezpłatnych. Płaci student bądź bezpośrednio, bądź w uczelniach państwowych, jako podatnik. Studenci mają prawo oceniać otrzymywany produkt, domagać się aby był on najwyższej oczekiwanej wartości. To studenci najlepiej wiedzą jak wygląda fikcja na uczelniach. Wiedzą, że na uczelniach zatrudnia się wielu utytułowanych 'nauczycieli akademickich ' wyłącznie po to aby spełnić minima kadrowe, a nie po to aby czegoś potrzebnego studentów nauczyć. Stąd kadra 'akredytacyjna' jest co prawda na liście płac, ale nie zawsze jest obecna na zajęciach. Studenci we własnym interesie powinni stać się ważnym ogniwem kontroli jakości nauczania na uczelniach. To nieprawda, że student nie jest zdolny do oceny wykładowcy. Jeśli student nie jest zdolny do odróżnienia wykładowcy fikcyjnego od rzeczywistego to raczej nie jest to student zdolny do twórczego funkcjonowania w społeczeństwie. W uczelniach zachodnich studenci oceniają swoich wykładowców i taki wykładowca, który jest źle oceniany przez studentów nie ma szans na długie utrzymanie się na uczelni.



strony: [1] [2]
nfa.pl

© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.033 | powered by jPORTAL 2